• Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared 

      Sandvik, Lise Vikan; Svendsen, Bodil; Strømme, Alex; Smith, Kari; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes (Journal article; Peer reviewed, 2022)
    • Bacheloroppgave LGU53002 

      Osen, Stein (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven har innholdet i delkapitlene Fart og Akselerasjon i Eureka! 10 blitt vurdert med følgende problemstilling: I hvilken grad hjelper Eureka! 10 elever å utvikle operasjonell kunnskap for grunnleggende mekanikk ...
    • BRUK AV MOBILTELEFON I SKOLEN. 

      Kollerud, Sondre Thoen (Bachelor thesis, 2019)
      I denne bacheloroppgaven har jeg sett på fordeler og ulemper mobilbruk kan bidra med for undervisningen ved en ungdomsskole. Dette har jeg gjort ved å både undersøke de positive sidene inkludering av mobil i undervisning ...
    • Disseksjon i naturfag 

      Hågensen, Jonas (Master thesis, 2022)
      I denne studien har jeg undersøkt hvilke aspekter som har gjort seg gjeldende ved bruk av disseksjon i naturfag. Dette er gjort gjennom å besvare følgende forskningsspørsmål: Hvilke etiske problemstillinger kan melde seg ...
    • Elevenes motivasjon og utforskende undervisning i naturfag 

      Sandbraaten, Gøril Nesmoen (Bachelor thesis, 2019)
      I denne bacheloroppgaven vil jeg se nærmere på elevenes motivasjon og utforskende undervisning i naturfag. Problemstillingen jeg har valgt for denne oppgaven er: «Hvilke faktorer ved bruk av utforskende undervisning kan ...
    • Elever med stort læringspotensial Tilpasset opplæring og vurdering for læring 

      Eskeland, Siri Brenna (Master thesis, 2021)
      Elever med stort læringspotensial har fått et økt fokus de siste årene gjennom en satsing på realfag. Disse elevene blir ofte overlatt til deg selv, og forskning viser at dersom elevene ikke møter nok utfordringer i skolen ...
    • Elever med stort læringspotensial på Talentsenteret i Trondheim - Læring, interesse, motivasjon og etablering av sosiale relasjoner 

      Heggelund, Erlend (Master thesis, 2018)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilken betydning elever med stort læringspotensial mener deltagelse på Talentsenteret har for læring, interesse og motivasjon for realfag og etablering av sosiale ...
    • Er Talentsenteret en stimulerende arena for høytpresterende elever i realfag? - Et casestudie om høyt begavede og talentfulle elevers deltakelse ved Talentsenteret 

      Rosten, Ragnhild (Master thesis, 2018)
      Masteroppgaven er en studie av Talentsenteret i regi av Vitensenteret i Trondheim. Etter oppfølging av realfagstrategien «tett på realfag» bestemte regjeringen i 2015 at det skulle etableres fire nasjonale talentsentre. ...
    • Foresattes holdninger til lekser 

      Gaustad, Silje Hærnes (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven har jeg belyst problemstillingen: Hvilke holdninger møter lærere fra de foresatte når det gjelder lekser? For å samle inn data har jeg benyttet meg av en kvantitativ metode, mer spesifikt, spørreundersøkelse. ...
    • Fremtidsrettet naturfagundervisning 

      Haugen, Robin (Bachelor thesis, 2019)
      I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt om undervisningen om kosthold og næringsstoffer bør fremtidsrettes, og om den har grunner til å utvikles. Dette ble gjort i en kvalitativ studie ved å intervjue en faglærer ...
    • Grunnleggende ferdigheter i naturfag 

      Talgø, Endre (Bachelor thesis, 2019)
      I denne teksten har jeg forsøkt å undersøke hvordan grunnleggende ferdigheter anvendes i naturfag. For å få innblikk i undervisningspraksis har jeg intervjuet en erfaren realfagslærer. Jeg har tatt utgangspunkt i ...
    • Hvordan kan utforskende læring bidra til at elever erfarer autentisitet i naturfag? 

      Thorvaldsen, Ida (Master thesis, 2021)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt om bruken av utforskende arbeidsmetoder kan føre til at elever i naturfag på vg1 opplever naturfaget som autentisk. Det første (1) forskningsspørsmålet har sett på hvilke utfordringer og ...
    • Inquiries into Teacher Professional Development- What matters? 

      Svendsen, Bodil (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      The present paper addresses the aspects which influence Teacher Professional Development (TPD) concerning change and collaboration in teaching when reviewing literature in the field of TPD . The main research question to ...
    • Klimaundervisning - inkludering av elevene i klimadebatten 

      Heggem, Tølløv (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven tar opp problemstillingen: «Hvordan inkluderes elevene i klimadebatten i dagens skole?» Og tar for seg fokuset på klimaendringer og global oppvarming i pensum og undervisningen i skolen i dag. Problemstillingen ...
    • "Man vet jo at ungdom bruker pornografi": En naturfaglærers utvikling innenfor seksualitetsundervisningen på ungdomstrinnet 

      Øyum, Tiril Eidem (Master thesis, 2023)
      Denne studien undersøkte hvordan en lærer kan arbeide med å utvikle sin praksis innenfor seksualitetsundervisning for å møte elevenes behov. Det første forskningsspørsmålet undersøkte bakgrunnen for didaktiske valg læreren ...
    • Samarbeidsprøve - et "muntlig kladdeark"? En gruppe elevers opplevelse av samarbeidsprøve i naturfag på videregående skole 

      Hylen, Fredrikke Lovise (Master thesis, 2022)
      Økt oppmerksomhet rundt vurdering for læring de siste tiårene har bidratt til en mer læringsfremmende vurderingskultur. Likevel kritiseres dagens vurderingspraksis for å legge for liten vekt på sosiale aspekter ved læring. ...
    • Science Teachers` Strategies Towards High Achievers- A Case Study 

      Knutsen, Bård; Svendsen, Bodil (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      This study is conducted in Norway, this study investigated data from a case study with two science teachers. The Norwegian school system is built upon the principle of equality for all students. The idea is that comprehensive ...
    • Seksualundervisning i grunnskolen 

      Tøften, Synne F. (Bachelor thesis, 2019)
      I denne bacheloroppgaven vil jeg ta for meg elevers syn på seksualundervisningen i grunnskolen. Ønsket er å undersøke hvordan elever opplever seksualundervisningen i skolen med tanke på når den begynner, hvor mye tid skolen ...
    • Seksualundervisning i småskolen 

      Leber, Ørjan (Bachelor thesis, 2019)
      Denne bacheloroppgaven handler om seksualundervisning, der lærerne vil være hovedfokuset. Oppgaven vil ta utgangspunkt i barneskolen, som vil si at tematikken er alt fra 1.klasse til 7.klasse. Formålet med denne oppgaven ...
    • Students’ perceptions of assessment practices in upper secondary school during COVID-19 

      Sandvik, Lise Vikan; Smith, Kari; Strømme, Alex; Svendsen, Bodil; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      During COVID-19, distance learning has given students around the world unforeseen challenges, including the way their learning is being assessed. Assessment for learning (AfL) can contribute to the development of students’ ...